Snøhetta bouwt ’s werelds eerste scheepstunnel ‘door’ de Noorse kust

Snøhetta bouwt ’s werelds eerste scheepstunnel ‘door’ de Noorse kust

Een veilige en korte doorgang introduceren voor grote schepen langs de turbulente kustlijn van het stadsschiereiland van Noorwegen. Het project werd in 2016 in opdracht van de Noorse kustadministratie opgezet, als eerste in zijn soort ter wereld. De prille ontwerpen werden in 2017 onthuld. De tunnel is 36 meter breed en 37 meter hoog. Hoewel in 1927 in Frankrijk een soortgelijke tunnel werd gebouwd, bood deze plaats aan slechts kleine schepen van maximum 22 meter breed en 11 meter hoog. Als alles volgens plan verloopt, vaart het eerste schip tegen 2025 of 2026 door deze Noorse tunnel. Het team van het architectenbureau Snøhetta opteerde om het natuurlijke en culturele landschap samen te voegen met de grote verhoudingen van de scheepstunnel.

Het project is belangrijk. Dit stukje Noorse kust is immers gevaarlijk met uitdagende zeestromingen en onderwatertopografie wat resulteert in complexe en onvoorspelbare golfcondities. Voeg daar een sterke bries aan toe; en je belandt in een zeer veeleisend deel van de kustlijn. Hoge golven die uit verschillende richtingen komen, kunnen voor het bootverkeer immers kritieke situaties creëren. De golven kunnen zelfs enkele dagen achterblijven nadat de wind is gaan liggen, waardoor de vaaromstandigheden ook op dagen met weinig wind moeilijk zijn.

Met geïntegreerde en harmoniserende elementen probeert de scheepstunnel van Snøhetta te voorkomen dat dit technisch project een ‘vuile ingreep’ in het landschap wordt. Het cultuurlandschap van de regio wordt gedomineerd door karakteristieke stenen muren, die duidelijke lijnen vormen in het gecultiveerde bos. Deze stenen muren zijn dan ook doorgevoerd in het ontwerp van de ingangen, waardoor licht glooiende terrassen ontstaan. Vanuit toeristisch oogpunt worden extra kijkplatformen gebouwd.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.