Finland onthult plan voor elektrische vliegroutes

Finland onthult plan voor elektrische vliegroutes

Een proefproject dat wordt geleid vanuit Enontekiö Airport, in de noordwestelijke hoek van Finland, moet de haalbaarheid testen van het gebruik van elektrische vliegtuigen in Lapland. Het is een ambitieus plan. Het project begint in eerste instantie met het gebruik van hernieuwbare vliegtuigbrandstof, maar later zal men overschakelen op vliegtuigen met elektrische motor. Dit zal het mogelijk maken routes te exploiteren die met de huidige vliegtuigtechnologie niet rendabel kunnen worden uitgevoerd.

“Van Enontekiö naar Rovaniemi duurt de reis met de auto minstens vier uur, terwijl vliegen maar een half uur kost”, zegt Marko Halla, CEO van Enontekiö Airport, in het Finse Yle News. “Het interne vliegverkeer van Lapland zou ideaal kunnen worden bediend met elektrische vliegtuigen. De ligging van Enontekiö is centraal, de langste vliegafstand vanaf hier is ongeveer 300 kilometer, en het bereik van een elektrisch vliegtuig is daar ideaal voor.”

Hier komen de Zweden in het verhaal. De elektrificatieplannen zijn gebaseerd op de ES-19, een 19-persoons elektrisch vliegtuig ontwikkeld door het Zweedse Heart Aerospace. Hoewel dat vliegtuig nog deels op de tekentafel ligt, verwacht de startup dat het het toestel typecertificering krijgt in 2026. In december 2021 meldde het bedrijf dat een subschaalmodel van het vliegtuig in Göteborg voor het eerst met succes had  gevlogen.

Als alles goed gaat, wordt dit najaar een route uitgeprobeerd van Rovaniemi in Finland naar Tromsø in Noorwegen, via Enontekiö. De reis duurt ongeveer acht uur met de auto, maar slechts een uur met het vliegtuig – inclusief tussenstops. In eerste instantie zal een 19-persoons propellerturbinevliegtuig de route vliegen. “Er zijn veel Finse pendelaars in Noord-Noorwegen, aangezien de Universiteit van Tromsø samenwerkt met Finse universiteiten. Er reizen dus veel studenten, onderzoekers en professoren heen en weer. Een andere belangrijke groep zijn toeristen,” aldus Marko Halla. De CEO van de kleine regionale luchthaven voegde eraan toe dat de hervorming van de Finse sociale en gezondheidsdiensten zou kunnen leiden tot een grotere behoefte aan reizen, met name als gespecialiseerde zorg wordt gecentraliseerd in een deel van de regio. Kortere reistijden worden dan voor patiënten erg belangrijk. Een patiënt zou binnen een uur met het vliegtuig van Ivalo naar Rovaniemi kunnen worden vervoerd, wees hij erop, een reis die over de weg tussen de drie en vier uur zou duren.

In eerste instantie zullen de nieuwe routes van en naar Enontekiö worden gevlogen door vliegtuigen met verbrandingsmotoren die hernieuwbare vliegtuigbrandstof gebruiken. Opmerkelijk: zowel Zweden als Noorwegen hebben eerder aangekondigd dat binnenlandse vluchten binnen tien jaar fossielvrij zullen zijn, maar Finland heeft een dergelijke formele toezegging nog niet gedaan. “Luchtvaartmaatschappijen hebben momenteel een infrastructuur voor verbrandingsmotoren en daar moeten oplossingen worden gevonden,” aldus Henri Hansson, technisch directeur van het Finse nationale luchthavenbedrijf Finavia. “Het is dus een transformatieplan dat jaren zal duren.”

De kortetermijnoplossing voor de komende jaren is dus het gebruik van hernieuwbare vliegtuigbrandstoffen, waarvan luidens vele betrokken luchtvaartmaatschappijen ook buiten Scandinavië het gebruik zal toenemen naarmate de productie toeneemt. Volgens Hansson is het niet onmogelijk dat bestaande verbrandingsmotoren ook kunnen worden omgebouwd voor waterstof en/of op waterstof gebaseerde brandstoffen.

Specialisten verwachten dat elektrische vluchten een nieuwe optie voor de korte afstand worden en de waterstofeconomie voor de langeafstandsroutes. Hoe dan ook: de EU heeft vorig jaar tijdens de klimaattop in Glasgow een netto nuldoel gesteld voor de CO2-uitstoot van de internationale luchtvaart tegen 2050. In Finland zijn ze er alvast mee van start gegaan.

No Comments

Sorry, the comment form is closed at this time.